۱۳۹۰ خرداد ۲۹, یکشنبه

خانواده هدی صابر: در کجای دنیا زندانی بیمار را کتک می زنند؟

خانواده هدی صابر در مصاحبه با روز: در کجای دنیا زندانی بیمار را کتک می زنند؟

فرشته قاضی 

64 زندانی سیاسی بر کشته شدن هدی صابر شهادت دادند و خانواده این فعال ملی ـ– مذهبی به "روز" گفتند شکایت جدیدی بر مبنای اطلاعات این نامه و شهادت هم بندیان آقای صابر طرح خواهند کرد.

فیروزه صابر و فریده جمشیدی، خواهروهمسر آقای صابر به "روز" گفتند که هدی صابر بر اثر ضرب و شتم و همچنین تاخیر در رسیدگی به وضعیت او جان باخته است.

همزمان شیوا فلاح، همسر امیرخسرو دلیرثانی به "روز" گفته که این زندانی سیاسی روز گذشته و در پی اصرار اطرافیان قبول کرده پس از برگزاری مراسم سوگواری برای آقای صابر در بند 350 زندان اوین اعتصاب غذایش را بشکند.

هدی صابر و امیرخسرو دلیرثانی در اعتراض به کشته شدن هاله سحابی از روز 12 خرداد دست به اعتصاب غذا زده بودند.

آقای صابر روز جمعه به دلیل شوک قلبی ناشی از اعتصاب غذا جان باخت و خانواده اش که روز یکشنبه از طریق سایت های خبری در جریان این مساله قرار گرفته بودند اعلام کردند که این فعال ملی – مذهبی به دلیل رسیدگی نکردن و عدم توجه مسئولان زندان به وضعیت او جان باخته.

 

شهادت زندانیان و شکایت جدید

روز گذشته 64 زندانی سیاسی با انتشار نامه ای شهادت دادند که "هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری از سوی مامورانی که حدس می زنند ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده اند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است".

هم بندیان آقای صابر در بند 350 زندان اوین اعلام کرده اند که "حاکمیت کنونی مسوول مستقیم مرگ شهید صابر است".

فیروزه صابر، خواهر هدی صابر در این زمینه به "روز" می گوید که خانواده آقای صابر براساس اطلاعات جدیدی که در این نامه وجود دارد شکایت جدیدی را به دستگاه قضایی ارائه خواهند کرد.

خانم صابر می افزاید: ما از خاکسپاری برادرم که برگشتیم خانواده های زندانیان سیاسی از ملاقات برگشته و به دیدن ما آمدند آنها نامه را دادند و این نامه و اطلاعات جدیدی که از نحوه کشته شدن برادرم در آن وجود دارد باعث گسترده شدن اعتراضات خانواده ما خواهد شد و ما بر اطلاعات جد یدی اشراف پیدا کرده ایم که عمق این فاجعه را بیشتر به ما می رساند.

فیروزه صابر تصریح میکند: "هم اعتراضات ما بیشتر شده هم سئوالاتی که آقایان باید درباره کشته شدن برادرم پاسخ بدهند بیشتر شده است؛در نتیجه ما به غیر از شکایتی که قبلا مطرح کرده ایم قطعا شکایت جدیدی مطرح خواهیم کرد و آقایان باید توضیح دهند چطور کسی را که اعتصاب غذا کرده و مریض است  به درمانگاه می برند و به جای درمان ، مورد ضرب و شتم قرار می دهند؟ این یک فاجعه است و ما از آن نخواهیم گذشت".

 

نام ضارب هدی صابر اعلام خواهد شد

رئیس بهداری زندان اوین و همچنین سخنگوی قوه قضائیه اما درباره جان باختن آقای صابر اظهارنظراتی کرده اند که واکنش خانواده آقای صابر را به دنبال دارد.

رئیس بهداری زندان اوین که نام او اعلام نشده در مصاحبه ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی مدعی شده آقای صابر در اعتصاب غذا نبود و علت مرگ او سکته وسیع قلبی بوده  است.

به گفته او براساس قانون داخلی بازداشتگاه هرگونه اعتصابی توسط افسر نگهبان ثبت و به اطلاع مسئولان بازداشتگاه رسانده می شود و در پرونده آقای صابر اعتصاب غذا نیست.

او در عین حال با اشاره به انتقال آقای صابر در روز جمعه به بهداری اوین گفته در معاینات اولیه مشخص شد که درد اعلام شده از سوی وی 'از ناحیه جداره قفسه سینه' بوده و علائم مشکوک از ناراحتی قلبی در نوار قلبی وی مشاهده نشد.

فریده جمشیدی، همسر هدی صابر در این زمینه به "روز" می گوید: همسر من در اعتصاب غذا بود و  این اعتصاب غذا از هفته قبل همه جا اعلام شده بود. هفته گذشته نیز که من با ایشان ملاقات داشتم گفتند که در اعتصاب غذا هستند. حال  سوال من این است چطور کسانی که اعتصاب غذای تر میکنند، بعد از دو سه ماه اعتصاب غذای تر اتفاقی برایشان نمی افتد اما همسر من ظرف ده روز از بین می رود؟ چرا ساعت 4 نصف شب که حال همسرم بد می شود به بهداری اوین منتقل می شود و آنجا به جای اینکه درمانش کنند توسط شخصی که به ظاهر پزشک بوده مورد ضرب و شتم قرار می گیرد؟ ما نام این فرد را داریم و اعلام خواهیم کرد که چه کسی همسرم را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

همسر آقای صابر تصرح میکند: علت مرگ همسر من ضرب و شتم و عدم رسیدگی و دیر رساندن او به بیمارستان است و ما پی گیری خواهیم کرد؛ زندانیان سیاسی هم شهادت داده اند که همسر مرا به جای درمان مورد ضرب و شتم هم قرار داده ان

 

کوتاه نخواهیم آمد

 محسنی اژه ای ، سخنگوی قوه قضائیه دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاری گفته است: هدي صابر در 20 خرداد ماه در زندان اظهار ناراحتي مي كند؛ بنابراين او را به مركز نگهداري اوين منتقل مي كنند و در معاينات اوليه و نوار قلبي كه از وي تهيه مي شود، اعلام مي شود كه مشكل خاصي وجود ندارد كه به بيمارستان منتقل شود. چند ساعت بعد، هدي صابر بار ديگر احساس ناراحتي مي كند، معاينات بيشتري از وي به عمل مي آيد و تشخيص داده مي شود كه بايد به مركز تخصصي خارج از زندان منتقل شود كه در بيمارستان مربوطه ناراحتي قلبي وي و بروز سكته تاييد مي شود و فرداي آن روز هدي صابر فوت مي كند.

محسنی اژه ای افزوده: اينكه آيا روند اعلام شده در زمينه انتقال زنداني به بيمارستان هاي تخصصي خارج از زندان به نحو احسن در مورد هدي صابر انجام شد و اينكه آيا وضعيت جسماني او به دادستان يا زيرمجموعه ها و همچنين خانواده او اطلاع داده شده است، پاسخي داده نشده است چرا كه در گزارش كتبي ارائه شده به اين موارد اشاره اي نشده است كه اين موضوع پيگيري خواهد شد.

فریده جمشیدی در پاسخ به اظهارات محسنی اژه ای می گوید: شهادت 64 زندانی درباره همسرم کاملا واضح است و همه چیز را آشکار کرده، یک انسان فرهیخته  را به این راحتی به کشتن داده اند و درخواست من از قوه قضائیه این است که عاملان کشته شدن همسرم را معرفی کنند. رسما بگویند چرا به وضعیت همسرم رسیدگی نشده، چرا او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند ، چرا به ما اصلا اطلاع نداده اند و ما از روی سایت ها خبر کشته شدن همسرم را دیده ایم. آقای اژه ای می گوید همسرم سکته کرده لطفا جواب دهند چرا سکته کرده؟ اصلا اعتصاب هم نمی بودکجای دنیا کسی که دچار حمله قلبی شده را در درمانگاه مورد ضرب و شتم قرار میدهند؟

همسر آقای صابر می افزاید: بردند و کالبد شکافی کردند نتیجه کالبد شکافی را نیز به ما هنوز نداده اند و گفته اند چند هفته طول می کشد مشخص شود. یادشان باشد ما کوتاه نخواهیم آمد و تا آخر پای همسرم می ایستیم و نمی گذاریم به این راحتی همه چیز را تمام کنند.

او می گوید پیکر همسرش روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شده است.

 

خاکسپاری در میان تدابیر شدید امنیتی

فیروزه صابر، خواهر هدی صابر درباره خاکسپاری برادرش به "روز" می گوید: قرار بود ساعت 8 مقابل غسالخانه بهشت زهرا پیکر برادرم را به ما تحویل دهند. گفته بودند پیکر آنجاست اما متوجه شدیم که پیکر برادرم در غسالخانه پزشکی قانونی کهریزک است. ما مقابل غسالخانه بهشت زهرا بودیم اما به بهانه اینکه مجوز خروج پیکر از پزشکی قانونی کهریزک صادر نشده خیلی سخت گیری کردند.

او می افزاید: نهایتا بعد از کلی چانه زنی ساعت 11 در جو کاملا امنیتی پیکر برادرم را به غسالخانه بهشت زهرا آوردند. اجازه ندادند در بخش عمومی نماز میت بخوانیم و در بخش کوچکی که پشت آنجا قرار داشت نماز خوانده شد  بعد در قطعه 100 و در حالی که پر از مامور و پلیس امنیت و ... بود پیکر برادرم دفن شد.

خانم صابر سپس توضیح میدهد:به ما گفتند حق فیلمبرداری ندارید اما خودشان مدام فیلم می گرفتند. گفتند حق ندارید هیچ شعاری بدهید و شعاری هم جز لا االه الا الله نبود و نهایتا ساعت یک مراسم تمام شد و برگشتیم.

برخی شاهدان عینی گزارش داده اند که بعد از آنکه خانواده آقای صابر ، مزار او را ترک کرده اند ماموران امنیتی پرچم ایران و گل های روی مزار را برداشته اند و رفتگری ، مزار آقای صابر را جارو کرده است.

پس از اعتراض حاضران اجازه داده اند عکس آقای صابر بر مزار او بماند.

خواهر آقای صابر می گوید که مراسم ختم برادرش روز پنج شنبه از ساعت 3 الی 5 بعد از ظهر در مسجد اعظم خیابان دولت در تهران برگزار خواهد شد و ابراز امیدواری می کند که این مراسم بدون مشکل برگزار شود.

 

دلیر ثانی اعتصابش را می شکند

اما دیروز زندانیان بند 350 زندان اوین نوارهای مشکی بسته و در فضایی سنگین با خانواده های خود ملاقات کرده اند.

شیوا فلاح ، همسر امیرخسرو دلیر ثانی ، زندانی سیاسی که به اتفاق هدی صابر دست به اعتصاب غذا زده بود به روز می گوید : دیروز همسرم را به صورت کابینی ملاقات کردم فضای بسیار سنگینی بر سالن ملاقات حاکم بود؛ هم خانواده ها و هم زندانیان به شدت متاثر بودند و گریه می کردند. همسرم و زندانیان دیگر نوار مشکی بسته بودند همه از نظر روحی به هم ریخته بودند و کلا فضای خاصی حاکم بود.

از خانم فلاح می پرسم آیا همسرش همچنان در اعتصاب غذا است؟ او می گوید: دیروز با او حرف زدم همه درخواست کرده اند اعتصابش را بشکند. گفت  قرار است مراسمی در بند 350 برای آقای صابر برگزار کنند و بعد از این مراسم اعتصابش را خواهد شکست.

همسر آقای دلیرثانی درباره نامه 64 زندانی سیاسی نیز می گوید: دیروز همسرم می گفت همه چیز را در این نامه توضیح داده ایم و این نامه کاملا مستند است و تمام محتوایش سندیت دارد.

 

روزه سیاسی

واکنش ها به جان باختن هدی صابر همچنان ادامه دارد. در تازه ترین واکنش ها جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و جوانان اصلاح طلب طی بیانیه ای  اعلام کرده اند " به مناسبت سومین روز شهادت هدی صابر زندانی سیاسی در روز 25 خرداد روزه" خواهند گرفت.

این خانواده ها نوشته اند: "هدی صابر قربانی خشونت زندان بانان شده است، هدی صابر قربانی ظلم صاحبان قدرت شده است، او نیز چون دیگر شهیدان جنبش سبز قربانی کسانی شد که نمی خواهند صدای مردم ایران را بشنوند و وای به روزی که شنیدن این صدا دیر شده باشد".

 دفتر تحکیم وحدت نیز با انتشار بیانیه ای پرسیده است: " در کجای جهان دیده شده فردی را که اعتصاب غذا کرده و دو بار نیز دچار سکته شده است و از درد فریاد می‌زند، به حال خود در زندان رها کنند و تنها در آستانه مردن او را بیمارستان منتقل کنند. در حالی که در شهادت نامه 64 زندانی سیاسی نیز آمده که برای مداوا به بهداری اوین منتقل شده اما به جای درمان او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند".

این تشکل دانشجویی در ادامه بیانیه خود نوشته است: " گویی کشتن تدریجی مخالفان و نابودی تن و روان آن‌ها امروز تبدیل به راهبرد اصلی بخش‌هایی از حاکمیت اقتدارگرا شده است. گزارشات بهت‌آوری که از درون زندان‌ها می‌آید و هر آزاده‌ای را در جهان به حیرت و درد فرو می‌برد خود دلیلی بر این مدعا است. گزارشاتی که محدود به یک زندان خاص در یک شهر خاص نیست و از این رو این وضعیت را نمی‌توان ناشی از سهل انگاری و بی توجهی دانست بلکه نشانگر شرایط طراحی شده است. همه آنچه که بر زندانیان روا داشته می شود و در شرح‌های آنان آمده روشنگر آن است که بر چند صد دانشجو، روشنفکر و روزنامه نگار که به ناحق در بند گرفتارند چه می گذرد".

 

شورای هماهنگی راه سبز امید هم در بیانیه ای "شهادت هدی صابر را جدیدترین سند مظلومیت ایرانیان و فرعونیت حاکم بر کشور" برشمرده و پرسیده:  ﺍﻗﺘﺪﺍﺭﮔﺮﺍﻳﺎﻥ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﮐﺸﻭﺭ چه توضیحی برای جان باختن مظلومانه‌ی نخبگان و فرزندان صالح این سرزمین دارد؟

جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز "پیکر بی جان هدی صابر را سند رسوایی حاکمیت ظلم و جور" دانسته و در بیانیه ای اعلام کرده: هدی صابر که از دوران جوانی تا زمانی که قلبش از ظلم و جورظالمان باز ایستاد و به دیدارمعبودش ، خدای عدالت و آزادی ، شتافت دغدغه ای جز خدمت به خلق خدا و کاهش رنج و آلام آنها نداشت اینک به آرامش و رضوان ابدی دست یافته است اما پیکر بی جانش سند رسوایی حاکمیت ظلم و جوری شده است که متاسفانه بنام دین برمردم شریف ایران حکم می راند . او از زندان کوچک اوین خود را رهایی بخشید تا مبشر آزادی برای همه ایرانیانی باشد که در زندانی بزرگ بنام ایران گرفتار مانده اند و از همه حقوق اساسی و شهروندی خود محروم شده اند.

--
**********
اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را فراموش نکنیم!
همگی مهیای خرداد پر حادثه شویم
سبز مي مانيم، تا هميشه
همراه شو عزیز


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر