۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

صبح فردا؛ تشییع پیکر عزت الله سحابی از لواسان

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: در پی درگذشت عزت الله سحابی، پیکر وی فردا از مقابل منزلش در لواسان تشییع می شود.

 

به گزارش جرس، نیمه شب گذشته مهندس عزت الله سحابی در پی یک دوره بیماری در بیمارستان سجاد تهران در گذشت و پیکر او صبح امروز به خانواده وی تحویل داده شد.

 
بر اساس خبر دریافتی، قرار است،  فردا صبح چهارشنبه، پیکر مرحوم سحابی از مقابل منزل وی در لواسان تهران تشییع شده و در گورستان همان منطقه به خاک سپرده شود .

 منزل مهندس سحابی در  لواسان ، بلوار امام خمینی ، بعد از میدان گلن دووک ، خیابان پیام ، خیابان صحرای ناران ، کوچهٔ گلستان ، پلاک ۱۰ واقع شده است.

شنیده های جرس از تهران حاکی از آن است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، فشارهای زیادی را متوجه خانواده و همفکران مهندس سحابی کرده‌اند که مراسم تشییع وی در لواسان صورت گیرد.
در دو هفته ی اخیر که وضع جسمی مهندس سحابی بدتر شد، فشارهای امنیتی و اطلاعاتی برای برگزاری «بی مشکل» مراسم تشییع و تدفین مهندس سحابی، شدت یافت. 

مهندس سحابی بیش از 15 سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم شاهنشاهی و جمهوری اسلامی سپری کرده است. وی آخرین بار در سال 1379 بازداشت و بعدا در دادگاه مشهور به «فعالان ملی _ مذهبی» توسط قاضی حداد، معاون امنیتی قاضی مرتضوی، به 11 سال زندان محکوم شد.

فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی، دانش‌آموخته رشته  مهندسی بود و در سال های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ در مجله «فروغ علم» و در سال های و ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ در مجله «گنج شایگان»  به عنوان سردبیر این نشریات فعالیت می کرد. وی از نیروهای فعال در نهضت ملی به رهبری دکتر محمد مصدق و بعدتر نهضت مقاومت ملی بود.  مهندس سحابی با تاسیس نهضت آزادی ایران، همراه زنده یادان بازرگان، طالقانی و پدرش شد. در همین رابطه بود که او حبس ها و فشارهای امنیتی و قضایی فراوانی را متحمل شد و ازجمله به تبعید رفت.

پس از انقلاب، و در پی استعفای دولت موقت مهندس بازرگان، مهندس سحابی در موقعیت اپوزیسیون قرار گرفت و ازجمله شاخص‌ترین چهره‌های منتقد حاکمیت و نظام سیاسی در ایران بود. وی در جریان انتقادها و مخالفت های خود با سیاست های صاحبان قدرت در ایران، حبس ها و تهدیدهای متعدد و پیوسته ای را متحمل شد.

 عزت الله سحابی در سال ۱۳۷۰ مجله ایران فردا را منتشر کرد که به روزگار خود از  بانفوذترین نشریات ایران محسوب می شد.  این نشریه در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.


 نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، چند ماه پیش، زمستان سال گذشته وی را احضار و تهدید کردند. 


حمایت مهندس سحابی و شورای فعالان ملی مذهبی از جنبش سبز، و اعتراض این جمعیت سیاسی به حبس و حصر رهبران جنبش، موسوی و کروبی، و نیز صدور بیانیه تسلیت و همدردی با میرحسین موسوی، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی را خشمگین ساخته ، به احضار فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی وادار ساخت.



 

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر