۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

عزت الله سحابی چشم از جهان فروبست

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


پس از بیش از 60 سال مبارزه برای آزادی و دموکراسی
جرس: مهندس عزت الله سحابی، فعال ملی_مذهبی پس از شش دهه مبارزه، در پی یک دوره بیماری، بامداد امروز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

به گزارش رسیده به جرس، مهندس سحابی، رییس شورای فعالان ملی_مذهبی و از شاخص‌ترین حامیان جنبش سبز مردم ایران بامداد امروز در سن 81 سالگی درگذشت. وی عضو شورای انقلاب، رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت مهندس مهدی بازرگان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اول، و عضو خبرگان قانون اساسی بود. 


مهندس سحابی که در پی سکته مغزی از دهم اردیبهشت ماه در بیمارستان بود، بدنبال لخته شدن خون حدود یک ماه در حالت کما بود.

 مهندس سحابی بیش از 15 سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم شاهنشاهی و جمهوری اسلامی سپری کرده است. وی آخرین بار در سال 1379 بازداشت و بعدا در دادگاه مشهور به «فعالان ملی _ مذهبی» توسط قاضی حداد، معاون امنیتی قاضی مرتضوی، به 11 سال زندان محکوم شد.

فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی، دانش‌آموخته رشته  مهندسی بود و در
سال های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ در مجله «فروغ علم» و در سال های و ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ در مجله «گنج شایگان»  به عنوان سردبیر این نشریات فعالیت می کرد. وی از نیروهای فعال در نهضت ملی به رهبری دکتر محمد مصدق و بعدتر نهضت مقاومت ملی بود.  مهندس سحابی با تاسیس نهضت آزادی ایران، همراه زنده یادان بازرگان، طالقانی و پدرش شد. در همین رابطه بود که او حبس ها و فشارهای امنیتی و قضایی فراوانی را متحمل شد و ازجمله به تبعید رفت.

پس از انقلاب، و در پی استعفای دولت موقت مهندس بازرگان، مهندس سحابی در موقعیت اپوزیسیون قرار گرفت و ازجمله شاخص‌ترین چهره‌های منتقد حاکمیت و نظام سیاسی در ایران بود. وی در جریان انتقادها و مخالفت های خود با سیاست های صاحبان قدرت در ایران، حبس ها و تهدیدهای متعدد و پیوسته ای را متحمل شد.

 عزت الله سحابی در سال ۱۳۷۰ مجله ایران فردا را منتشر کرد که به روزگار خود از  بانفوذترین نشریات ایران محسوب می شد.  این نشریه در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.

 نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، چند ماه پیش، در زمستان 89 وی را احضار کرده مورد تهدید قرار دادند. 

حمایت مهندس سحابی و شورای فعالان ملی مذهبی از جنبش سبز، و اعتراض این جمعیت سیاسی به حبس و حصر رهبران جنبش، موسوی و کروبی، و نیز صدور بیانیه تسلیت و همدردی با میرحسین موسوی، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی را خشمگین ساخته ، به احضار فرزند ارشد دکتر یدالله سحابی وادار ساخت.

اخبار تکمیلی در خصوص برگزاری مراسم تشییع و تدفین متعاقبا اعلام می شود.

جرس درگذشت این مبارز ملی را به خانواده ایشان و همه ملت ایران تسلیت عرض می کند. 

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر